MindCare / Mindcare weekend / Rideangst og MindCare
 

 

 

mor barn

 

 

Rideangst og MindCare

Vil du ha rideangst ændret til rideglæde?
Drages du af heste, men bliver du fyldt af angst, nervøsitet eller bekymringer når du er sammen med dem?

Har du en klump i maven når du tænker på din hest? Måske mærker du den først når du kommer ud til hesten eller måske er den der allerede inden du sætter dig i bilen. Har du haft en eller flere dårlige oplevelser sammen med en hest, eller ved du slet ikke hvor klumpen kommer fra?

Måske er det blevet til rideangst eller bare angst for hesten eller angst for en specifik situation. Gammel angst eller dårlige oplevelser med heste, kan hurtigt ende med at både rytter og hest bliver nervøse, når de er sammen. En nervøs rytter og/eller en nervøs hest giver hurtigt en usikker ridetur og rytteren kan nemt opleve at være meget nervøs sammen med hesten og blive decideret angst for at ride.

Vil du som rytter nyde samværet med hesten, så vil denne rideangst nemt komme til at spænde ben for gode oplevelser. Er du et menneske som har let til at blive bekymret, så kan bekymring for hesten nemt komme til at fylde så meget, at de gode rideture og rideglæden forsvinder. Er du træt af at et gammelt traume fylder for meget, eller har du endnu til gode at finde ud af hvor din ”klump i maven” og frustration kommer fra, så kan du selv gøre noget for at ændre det.

Hvad kan du selv gøre?

1. Gå på opdagelse i dig selv så du OPDAGER hvornår din angst eller bekymring opstår. Hvornår starter den og hvad tricker den?

2. Gå på opdagelse i selve følelsen. Spørg dig selv hvad følelsen skal til for? Kan du bruge følelsen til noget? Hvornår har den gjort gavn, er den rationel nu? Eller er følelsen bare en gammel rest af en dårlig oplevelse med en hest.

3. Sig tak til din krop for at ha lært at advare dig. En angst følelse er vores hjernes måde at beskytte os på. GØR det ikke!! Siger hjernen. Sig TAK til dig selv for at ha skabt og genkendt følelsen, men sig også at nu behøver du ikke længere bruge mere tid på den.

4. Få hjælp til praktiske ting du kan gøre i stedet, når angsten fylder. F. eks ved at fokusere på et mål du kan klare. På MindCare weekend kursus arbejder vi rigtig meget i at finde frem til lige netop de ting du selv kan gøre og de tanker du selv kan bruge til noget godt.

5. Giv dig selv tid. Jo længere en rideangst, en frustrations følelse eller lign. Har været til stede, desto længere tid kan det tage for dig at få den trænet i ikke at fylde så meget.

6. HUSK: Den du fodrer, vokser. Det betyder at de følelser eller tanker du dyrker, let kommer til at fylde endnu mere. Dette er dog IKKE det samme som at du bare skal ”lade være med at tænke på det du er bange for”

Vil du vide mere om MindCare weekend ? Så tryk her, eller send os en mail
RideCare.dk - ridning fra hjertet
 
bidløs
 
 
 
Ridecare v Caroline Stjerndorff | CVR: 30220498 | Glibstrupvej 28, Andst, 6600 Vejen  | Tlf.: 27638659 | caroline@ridecare.dk